Den store influencer-filmen er her

Hun er ung, råbra trent og har 600 000 følgere som elsker hver minste lille snutt hun legger ut på nett.

I den polsk-svenske dramafilmen SWEAT møter vi Instagram-stjerna Sylwia Zajac, spilt av Magdalena Kolesnik. Hun har et inkluderende, kroppspositivt budskap og evnen til å hente fram et vinnende smil hver gang et mobilkamera skrus på.

Det har gitt henne sponsorer nok til å leve et komfortabelt, materielt liv og ikke bry seg nevneverdig om at noen av dem iblant truer med å falle fra.

Men Sylwia er ikke immun mot effektene det har på livet å leve det online. Når hun en dag deler en mer sårbar side av seg selv til sine følgere vekker det stor oppsikt og presset på henne øker fra alle kanter.

Instagram-stjerna spilles med stor troverdighet av Magdalena Koleśnik.

 

Ingen harselas

Nå hylles SWEAT som det ultimate studiet av den fascinerende nye yrkesretningen teknologien og tidsånden har skjenket oss:

Influenceren, og dennes uunngåelige drakamp mellom det å være digital avatar og samtidig et menneske av kjøtt og blod.

Men den vil bli skuffet, som går og ser SWEAT med håp om en bitende takedown av moderne internettkultur, en syrlig harselas med selfieprinsesser og en sviende satire over sosiale medier.

Snarere er filmen et empatisk karakterstudie av et hardtarbeidende, ungt menneske bak en nesten uoppnåelig mobilskjerm-fasade.

Iblant siver det ekte ensomhet, ekte frykt og ekte lengsler ut av den rosa, perfekt lyssatte some-bobla til Sylwia – nesten som svetteperler på en perfekt pudret panne.

 

Fulgte selv fitness-influencer

– Det hele startet med at jeg selv fulgte en fitness-influencer som postet 7-8 videoer av seg selv hver eneste dag, sier manusforfatter og regissør Magnus von Horn.

– Jeg fulgte henne ikke så mye for treningstipsenes skyld – det føltes mer som å sitte fast i forlengelsen av et realityshow, sier han.

– Uten at influenseren selv hadde noen strategi om det, utviklet hun et eget narrativ gjennom de utallige videosnuttene – fra trening til tannpuss, fra måltider til tårevåte bekjennelser om ett eller annet, sier von Horn, som ble tatt på senga av sin egen følelsesmessige reaksjon på influenceren.

– Dette narrativet var imponerende, og iblant utrolig rørende. Mer fresht enn noe jeg kunne se på kino, innrømmer filmskaperen.

 

Hvem er narsissist, sa du?

Magnus von Horn slo gjennom med et brak og ble sendt til filmfestivalen i Cannes i 2015 med den langsomme, tankefulle debutfilmen ETTERSKJELV. Den handlet om en ung mann som gjenetablerer seg i et svensk lokalsamfunn etter å ha sonet en lengre fengselsstraff.

For von Horn – som er utdannet ved den presisjefylte polske filmskolen i Lodz og siden har bosatt seg i landet – var SWEAT delvis motivert av å et ønske om å lage noe helt annet; noe høylytt, fargerikt og energisk.

Men også et ønske om å nærme seg denne treningsinfluenceren, hennes historie og vesen. Underveis fikk han justert sine egne fordommer.

 

– I starten tenkte jeg på influenceren i kyniske og negative tankebaner, som om hun var en narsissist. Men etterhvert kjente jeg på en misunnelse over hvor uanstrengt hun kunne poste på sosiale medier, ofte og spontant. Og det er kanskje vel så narsissistisk å være så selvbevisst at man ikke klarer det, sier von Horn.

– Jeg innså at når jeg kunne endre oppfatning slik, kunne også kinopublikum også tas med på den reisen, sier han om filmen.

 

Følelsesmessig troverdig

Og noen ganger må den som gir av seg selv på nett, håndtere at virkeligheten gir noe i retur. Som når det plutselig sitter en stalker i en bil utenfor leiligheten til Sylwia.

Likevel feller ikke SWEAT noen dom over verken teknologien, medievirkeligheten eller menneskene som utnytter den til det fulle.

– Vi hadde faktisk vanskelig for å få finansiert denne filmen, fordi investorer mente manuset manglet en eller annen ferdigtygget mening om sosiale medier, enten en kritikk eller en omfavnelse. Det er jeg komplett uinteressert i å tilby, slår regissøren fast.

– Jeg har laget en film jeg mener er følelsesmessig troverdig, og så får publikum tolke den selv, sier han.

 

Trente i halvannet år for å få influencer-fysikken

Vi tenker det likevel må ha vært fristende å gjøre narr av Sylwia?

– Mange sier akkurat det! Og det er utrolig morsomt at en influencer påkaller slike følelser. Men så opplagt det enn høres ut, må hun faktisk behandles som et menneske, sier von Horn.

Han tror det er fordi hele influencerfenomenet er så nytt, så samtidig, at det er så lett å ty til satire, skrekk- eller komediesjangeren for å beskrive det.

– I begynnelsen tenkte jeg også på filmen som en opphøyd thriller, jeg skrev om en influencer som bygget hele karrieren sin på en løgn og begynte å myrde folk for å holde på hemmeligheten.

– Men hele prosessen handlet om å nærme seg henne på et så menneskelig vis som mulig. Og jo mer menneskelig Sylwia ble for meg, jo mindre behov hadde jeg for slike sensasjonelle elementer. Til slutt endte vi med å lage en film av tre ganske ordinære døgn i hennes liv, sier han.

 

Det skjedde i tett samarbeid med skuespilleren, som la om kostholdet og trente i halvannet år for å få Sylwias fysikk – og selv installerte Instagram for første gang for å få det rette håndlaget med plattformen.

– Magdalena var dypt involvert på et privat plan for å finne denne influenceren i seg selv. På sosiale medier ble hun nesten hybrid mellom seg selv og rollefiguren, sier filmskaperen.

  • SWEAT har høstet nominasjoner og priser fra blant annet Chicago International Film Festival og filmfestivalen i Trieste. Den var tatt ut til filmfestivalen i Cannes i 2020, som ble avlyst på grunn av pandemien.
  • Filmen har fått topp anmeldelser fra et bredt spekter av anmeldere, og har i skrivende stund en score på hele 97% hos Rotten Tomatoes, som måler kritiker-responsen på filmer. The Observer-kritiker Mark Kermodes hyllest av filmen er særlig verdt å se!
  • Filmen går på kino i hele Norge fra og med 2. juli. Bestill billetter her!

 

SAKEN ER SKREVET AV FILTER PARTNER FOR MER FILM.